Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Advanced Topics in C#

Bu makalede, geliştiricilerin daha verimli, sağlam ve bakımı kolay kod yazmak için kullanabileceği C#'ın bazı gelişmiş ve yeni özelliklerini göreceğiz. Eşzamansız Programlama, LINQ, Temsilciler, Etkinlikler ve daha fazlası gibi konuları ele alacağız.

Generics Nedir?

Generics, tip belirtilmeden çalışabilen ve kodunuzu daha esnek ve yeniden kullanılabilir hale getiren bir özelliktir. Bu, bir sınıfın veya metotun çalışma zamanında hangi veri türleriyle kullanılacağını belirtmediği anlamına gelir. Bunun yerine, kullanıcıya, hangi türleri kullanacaklarını belirleme özgürlüğü tanır.

Generics’in Avantajları

  1. Tip Güvenliği (Type Safety):
    • Generics, tip güvenliği sağlar. Tip belirleme sayesinde derleme zamanında hataları yakalamak daha kolaydır.
  2. Daha Yüksek Performans:
    • Generics, değer türleri ve referans türleri arasında dönüştürme yapmadan çalışabilir, bu da performans artışına katkı sağlar.
  3. Yeniden Kullanılabilirlik:
    • Generics kullanarak, aynı mantığı farklı türlerle kullanabilirsiniz, bu da kodunuzu daha yeniden kullanılabilir hale getirir.

Generics Sözdizimi

public class GenericClass<T>
{
    private T _genericField;

    public GenericClass(T genericParameter)
    {
        _genericField = genericParameter;
    }

    public T GenericMethod(T input)
    {
        //...
        return input;
    }
}

Generics Kullanım Örnekleri

Generic Sınıflar:

// Generic Stack sınıfı örneği
public class Stack<T>
{
    private List<T> items = new List<T>();

    public void Push(T item)
    {
        items.Add(item);
    }

    public T Pop()
    {
        if (items.Count == 0)
            throw new InvalidOperationException("Stack is empty");

        T item = items[items.Count - 1];
        items.RemoveAt(items.Count - 1);
        return item;
    }
}

Generic Metotlar:

// Generic bir metot örneği
public T FindMax<T>(T first, T second) where T : IComparable<T>
{
    return first.CompareTo(second) > 0 ? first : second;
}

Generics ile Sık Kullanılan Koleksiyonlar

List<T>:

List<int> numbers = new List<int>();

Dictionary<TKey, TValue>:

Dictionary<string, int> ageMap = new Dictionary<string, int>();

Queue<T>:

Queue<double> queue = new Queue<double>();

Stack<T>:

Stack<bool> stack = new Stack<bool>();

Generics Kısıtlamaları

Generics kullanırken bazı kısıtlamalara dikkat etmek önemlidir. Kısıtlamalar, generic tiplerin belirli kurallara uymasını sağlar.

public class GenericClass<T> where T : class
{
    // T, referans tip olmalı
}

Generics ile İlgili Kavramlar

  1. Covariance:
    • Bir türün alt türü olan başka bir türü kabul edebilme yeteneğidir.
  2. Contravariance:
    • Bir türün üst türü olan başka bir türü kabul edebilme yeteneğidir.
  3. Invariance:
    • Tip güvenliği açısından aynı türü kabul etme yeteneğidir.

Generics’in Çalışma Zamanındaki Rolü

Generics, çalışma zamanında tip belirleme işlemini gerçekleştirdiği için performans açısından avantajlıdır. Bu, generic tiplerin kullanımı sırasında tip dönüşümleri gerektiğinde, bu dönüşümlerin daha verimli bir şekilde yapılabileceği anlamına gelir.

Sonuç

Generics, C# dilinde güçlü bir programlama özelliğidir ve özellikle koleksiyon sınıfları, LINQ operatörleri ve tasarım desenleri gibi birçok yerde kullanılır. İleri düzey C# konseptlerini anlamak ve teknik mülakatlara hazırlanmak isteyenler için Generics, bilgi düzeyinizi artırmanızı sağlayacak önemli bir konudur.

Delegate Nedir?

Delegate, C# dilinde bir metodun referansını saklayan ve bu metodu çağırabilen bir türdür. Delegates, olay tabanlı programlamada ve asenkron işlemlerde kullanılarak kodun daha modüler ve esnek olmasını sağlar.

Delegate Sözdizimi

// Delegate tanımı
public delegate void MyDelegate(string message);

// Delegate kullanımı
MyDelegate myDelegate = SomeMethod;
myDelegate("Hello, delegates!");

// Metot imzasına uygun bir metot
static void SomeMethod(string message)
{
    Console.WriteLine(message);
}

Delegate Kullanım Senaryoları

Olay Tabanlı Programlama:

public class Button
{
    public delegate void ClickHandler(object sender, EventArgs e);
    public event ClickHandler Click;

    public void OnClick()
    {
        Click?.Invoke(this, EventArgs.Empty);
    }
}

Asenkron Programlama:

public delegate void AsyncOperation();

public class AsyncExample
{
    public void PerformAsyncOperation(AsyncOperation operation)
    {
        // Asenkron operasyonu başlat
        IAsyncResult result = operation.BeginInvoke(null, null);

        // Ana iş parçası devam edebilir
        Console.WriteLine("Main thread continues...");

        // Asenkron operasyonun tamamlanmasını bekle
        operation.EndInvoke(result);
    }
}

LINQ ve Lambda İfadeleri:

List<int> numbers = new List<int> { 1, 2, 3, 4, 5 };

// LINQ sorgusu ile delegate kullanımı
var evenNumbers = numbers.Where(n => n % 2 == 0);

Delegate Türleri

  1. Single Delegate (Tek Delege):
    • Tek bir metot referansını saklar.
  2. Multicast Delegate (Çok Yönlü Delege):
    • Birden fazla metot referansını saklayabilir.

Delegate ve Event İlişkisi

  • Delegates, olayları temsil etmek için kullanılır. event anahtar kelimesi ile birleştirildiğinde, sadece += ve -= operatörleri kullanılarak olaylara abone olunabilir veya abonelikten çıkılabilir.
public class Button
{
    public delegate void ClickHandler(object sender, EventArgs e);
    public event ClickHandler Click;

    public void OnClick()
    {
        Click?.Invoke(this, EventArgs.Empty);
    }
}

Delegate Kısıtlamaları

  • Delegates, kullanıldığı metotların imzasına uymalıdır. Aksi takdirde, uyumsuzluk durumlarında derleme zamanında hatalar ortaya çıkabilir.

Action ve Func Türleri

  • Action ve Func geneldelegates türleridir. Action, geri dönüş değeri olmayan metotları temsil ederken, Func bir geri dönüş değeri olan metotları temsil eder.
// Action delegate örneği
Action<string> action = Console.WriteLine;
action("Hello, Action!");

// Func delegate örneği
Func<int, int, int> add = (a, b) => a + b;
int result = add(5, 3); // result = 8

Delegate ve Closure İlişkisi

  • Closure, bir iç içe fonksiyon, delegate veya lambda ifadesinin, kendi tanımlama alanı dışında bir değişkeni kullanabilmesini ifade eder.
public class ClosureExample
{
    public Action<int> CreateClosure()
    {
        int outerVariable = 10;

        // Closure kullanımı
        Action<int> closure = x =>
        {
            int result = x + outerVariable;
            Console.WriteLine(result);
        };

        return closure;
    }
}

Sonuç

Delegates, C# dilinde güçlü ve esnek bir özelliktir ve olay tabanlı programlamadan asenkron işlemlere kadar birçok alanda kullanılır. Derinlemesine bir anlayış, bu konsepti etkili bir şekilde kullanmanıza yardımcı olabilir ve teknik mülakatlarda başarıya giden yolda önemli bir adım olabilir.

Lambda İfadeleri Nedir?

Lambda ifadeleri, C# dilinde anonim fonksiyonları ifade etmek için kullanılan kısa ve kompakt bir sözdizimidir. Genellikle LINQ sorgularında, olay dinleyicilerinde ve daha birçok yerde kullanılırlar.

Temel Lambda İfadesi Sözdizimi

// Parametre almayan ve bir değer döndürmeyen lambda ifadesi
Action sayHello = () => Console.WriteLine("Hello, Lambda!");

// Bir parametre alan ve bir değer döndüren lambda ifadesi
Func<int, int> square = x => x * x;

// Birden fazla parametre alan ve bir değer döndüren lambda ifadesi
Func<int, int, int> add = (a, b) => a + b;

Lambda İfadelerinin Kullanım Alanları

LINQ Sorguları:

List<int> numbers = new List<int> { 1, 2, 3, 4, 5 };

// Lambda ifadesi ile LINQ sorgusu
var evenNumbers = numbers.Where(n => n % 2 == 0);

Olay Dinleyicileri:

button.Click += (sender, e) =>
{
    Console.WriteLine("Button clicked!");
};

Task ve Async İşlemler:

Task.Run(() =>
{
    Console.WriteLine("Task is running...");
});

Filtreleme ve Dönüştürme İşlemleri:

List<string> words = new List<string> { "apple", "banana", "cherry" };

// Lambda ifadesi ile filtreleme
var result = words.Where(word => word.Length > 5).Select(word => word.ToUpper());

Lambda İfadeleri ve Delegates İlişkisi

Lambda ifadeleri, genellikle delegates türleri ile birlikte kullanılır. Önceki bölümde anlatılan delegates konsepti ile birlikte, aynı işlevi ifade etmek için lambda ifadelerini kullanabilirsiniz.

// Delegate tanımı
public delegate int Calculate(int x, int y);

// Lambda ifadesi ile delegates kullanımı
Calculate add = (a, b) => a + b;
Calculate multiply = (a, b) => a * b;

Lambda İfadeleri ve Closure İlişkisi

Lambda ifadeleri, closure konsepti ile birlikte kullanıldığında dışarıdaki değişkenlere erişebilir. Bu, lambda ifadelerini daha esnek ve güçlü kılar.

public class ClosureExample
{
    public Action<int> CreateClosure()
    {
        int outerVariable = 10;

        // Lambda ifadesi ile closure kullanımı
        Action<int> closure = x =>
        {
            int result = x + outerVariable;
            Console.WriteLine(result);
        };

        return closure;
    }
}

Lambda İfadeleri ve LINQ

Lambda ifadeleri, LINQ sorgularının temelini oluşturur. LINQ, veri koleksiyonlarını sorgulamak ve işlemek için lambda ifadelerini kullanır.

List<int> numbers = new List<int> { 1, 2, 3, 4, 5 };

// Lambda ifadesi ile LINQ sorgusu
var evenNumbers = numbers.Where(n => n % 2 == 0);

Lambda İfadeleri ve Asenkron Programlama

Lambda ifadeleri, Task ve asenkron programlama konseptleriyle birlikte kullanılarak paralel ve asenkron işlemler oluşturmak için kullanılabilir.

// Lambda ifadesi ile asenkron operasyon
Task.Run(() =>
{
    Console.WriteLine("Task is running...");
});

Lambda İfadeleri ve Func/Action Türleri

Lambda ifadeleri, Func ve Action gibi geneldelegates türleriyle birlikte kullanılarak kısa ve anlamlı bir şekilde işlev sağlar.

// Action delegate örneği
Action<string> action = message => Console.WriteLine(message);
action("Hello, Lambda!");

// Func delegate örneği
Func<int, int, int> add = (a, b) => a + b;
int result = add(5, 3); // result = 8

Sonuç

Lambda ifadeleri, C# dilinde kodunuzu daha kısa ve işlevsel hale getirmek için güçlü bir araçtır. LINQ sorgularından olay dinleyicilerine, asenkron programlamadan delegates kullanımına kadar birçok alanda kullanılırlar. Bu konsepti anlamak, kodunuzu daha modern ve okunabilir hale getirmenize yardımcı olabilir.

Events Nedir?

Events, bir sınıfın içinde meydana gelen önemli durumları veya olayları bildirmek ve bu olaylara tepki göstermek için kullanılan bir C# dil özelliğidir. Bu, sınıfın dışındaki diğer sınıfların veya bileşenlerin bu olaylara abone olmasını sağlar.

Temel Event Sözdizimi

// Delegate tanımı
public delegate void EventHandler(object sender, EventArgs e);

// Event tanımı
public class MyClass
{
    public event EventHandler MyEvent;

    // Olayı tetikleyen bir metot
    protected virtual void OnMyEvent()
    {
        MyEvent?.Invoke(this, EventArgs.Empty);
    }
}

Event Kullanımı

public class EventSubscriber
{
    public void Subscribe(MyClass myObject)
    {
        // Event'e abone olma
        myObject.MyEvent += HandleEvent;
    }

    private void HandleEvent(object sender, EventArgs e)
    {
        Console.WriteLine("Event handled!");
    }
}

Event Türleri

  1. Standart Events:
    • EventHandler delegesi kullanarak standart olaylar.
  2. Generic Events:
    • EventHandler<TEventArgs> delegesi kullanarak generic olaylar.
  3. Custom Events:
    • Kendi tanımladığınız delegelerle özelleştirilmiş olaylar.

Event Access Modifiers

  • Olaylara erişim belirleyicileri (public, private, protected, internal) uygulanabilir, bu da olayların hangi kapsamda erişilebileceğini kontrol etmenizi sağlar.
public class MyClass
{
    // Sadece aynı sınıf içinde erişilebilir olay
    private event EventHandler MyPrivateEvent;

    // Herkes tarafından erişilebilir olay
    public event EventHandler MyPublicEvent;
}

Event İle Delegates Arasındaki Fark

  • Event’ler, delegelerin özel bir türüdür. Event’ler, += ve -= operatörlerini kullanarak abone olma ve abonelikten çıkma gibi özel operasyonları destekler.
public class MyClass
{
    // Delegate tanımı
    public delegate void MyDelegate();

    // Event tanımı
    public event MyDelegate MyEvent;

    public void TriggerEvent()
    {
        // Olayı tetikleme
        MyEvent?.Invoke();
    }
}

Event Lifecycle

  1. Subscribe (Abone Olma):
    • Bir nesne, bir event’e abone olur (+= operatörü ile).
  2. Trigger (Tetikleme):
    • Event sahibi, bir olay meydana geldiğinde event’i tetikler.
  3. Handle (İşleme):
    • Abone olan nesneler, event’i işler.
  4. Unsubscribe (Abonelikten Çıkma):
    • Abone olan nesneler, artık olayları almak istemiyorlarsa aboneliklerini iptal edebilirler (-= operatörü ile).

Event Args

  • Olayların daha fazla bilgi taşımasını sağlamak için genellikle EventArgs sınıfından türetilmiş özel sınıflar kullanılır.
public class MyEventArgs : EventArgs
{
    public string EventMessage { get; set; }
}

public class MyClass
{
    public event EventHandler<MyEventArgs> MyEvent;

    protected virtual void OnMyEvent(string message)
    {
        MyEvent?.Invoke(this, new MyEventArgs { EventMessage = message });
    }
}

Event Firing Guidelines

  • Olaylar genellikle protected veya public olmalı ve olayı tetiklemek için protected virtual bir metot kullanılmalıdır.
public class MyClass
{
    // Olay tanımı
    public event EventHandler MyEvent;

    // Olayı tetikleyen metot
    protected virtual void OnMyEvent()
    {
        MyEvent?.Invoke(this, EventArgs.Empty);
    }
}

Event Subscribers Count

  • Bir olaya kaç nesnenin abone olduğunu kontrol etmek için GetInvocationList() metodu kullanılabilir.
public class MyClass
{
    // Olay tanımı
    public event EventHandler MyEvent;

    // Olayı tetikleyen metot
    protected virtual void OnMyEvent()
    {
        MyEvent?.Invoke(this, EventArgs.Empty);

        // Abone olan nesne sayısını kontrol etme
        int subscriberCount = MyEvent?.GetInvocationList().Length ?? 0;
        Console.WriteLine($"Number of subscribers: {subscriberCount}");
    }
}

Sonuç

Olaylar (Events), C# dilinde olay tabanlı programlamada önemli bir rol oynarlar. Bu konsepti anlamak, bir sınıfın dışındaki diğer bileşenlere nasıl olaylar bildireceğinizi ve bu olaylara nasıl tepki vereceğinizi öğrenmenize yardımcı olur. Olaylar, GUI programlamadan asenkron işlemlere kadar birçok alanda kullanılır ve C# dilinde yazılım geliştirme pratiğinde önemli bir yer tutar.

Extension Methods Nedir?

Extension Methods, C# dilinde bir sınıfın yeteneklerini genişleten, ancak sınıfın kendisini değiştirmeyen bir dil özelliğidir. Bu sayede, özellikle framework sınıflarına veya sealed sınıflara yeni metotlar eklemek mümkün olur.

Extension Method Sözdizimi

public static class StringExtensions
{
    // Extension method tanımı
    public static string CustomExtensionMethod(this string input)
    {
        // Metot içeriği
        return "Modified: " + input;
    }
}

Extension Method Kullanımı

// Extension method'u kullanma
string originalString = "Hello, Extension Methods!";
string modifiedString = originalString.CustomExtensionMethod();
Console.WriteLine(modifiedString);

Extension Methods vs. Static Methods

  • Extension Methods, static sınıflarda tanımlanır ve kullanılırken nesne üzerinde çağrılır. Bu, sanki nesnenin kendi metoduymuş gibi kullanılmasını sağlar.
// Static metot kullanımı
string modifiedString = StringExtensions.CustomExtensionMethod(originalString);

Extension Methods ve Nullability

  • Extension Methods, nullable türleri de destekler. Ancak, null referanslar üzerinde çağrıldıklarında dikkatli olunmalıdır.
// Nullable türü üzerinde extension method kullanımı
int? nullableNumber = 42;
string result = nullableNumber.CustomExtensionMethod(); // Dikkat: NullReferenceException olabilir!

Extension Methods ve Generic Types

  • Extension Methods, generic türlerle de kullanılabilir.
public static class ListExtensions
{
    // Generic tür üzerinde extension method tanımı
    public static T LastOrDefault<T>(this List<T> list)
    {
        if (list.Count > 0)
            return list[list.Count - 1];
        else
            return default;
    }
}

Extension Methods ve LINQ

  • LINQ sorgularında yaygın olarak kullanılan Extension Methods örneklerinden biri:
// LINQ sorgusu ile extension method kullanımı
var evenNumbers = numbers.Where(n => n % 2 == 0);

Extension Methods ve Interface’ler

  • Extension Methods, interface’ler üzerinde de kullanılabilir.
public interface ILogger
{
    void Log(string message);
}

public static class LoggerExtensions
{
    // ILogger interface'i üzerinde extension method tanımı
    public static void LogError(this ILogger logger, string errorMessage)
    {
        logger.Log($"Error: {errorMessage}");
    }
}

Extension Methods ve Sealed Sınıflar

  • Sealed sınıflara yeni metotlar eklemek için Extension Methods kullanılabilir.
public sealed class SealedClass
{
    public int Value { get; set; }
}

public static class SealedClassExtensions
{
    // Sealed sınıf üzerinde extension method tanımı
    public static void PrintValue(this SealedClass sealedObj)
    {
        Console.WriteLine(sealedObj.Value);
    }
}

Extension Methods ve Naming Conventions

  • Extension Methods genellikle, isimlendirme konvansiyonlarına uygun olarak adlandırılır. Bu, kullanıcıların genişletilmiş bir metodu statik bir sınıfta kolayca tanıyabilmelerine yardımcı olur.
// Naming convention örneği
public static class StringExtensions
{
    public static string ToCustomFormat(this string input)
    {
        // Metot içeriği
        return "Custom Format: " + input;
    }
}

Extension Methods ve Scope

  • Extension Methods, tanımlandıkları namespace veya sınıf içinde kullanılabilir. Kullanmak istediğiniz Extension Method’un bulunduğu sınıfın veya namespace’in using direktifi eklenmelidir.
// Extension method'u kullanma için gerekli using direktifi
using MyExtensionsNamespace;

// Extension method'u kullanımı
string modifiedString = originalString.CustomExtensionMethod();

Extension Methods ve LINQ Fluent Syntax

  • Extension Methods, LINQ sorgularında fluent bir syntax sağlar.
// LINQ Fluent Syntax ile extension method kullanımı
var result = numbers
    .Where(n => n % 2 == 0)
    .OrderByDescending(n => n)
    .Take(3);

Extension Methods ve Geriye Değer Döndürme

  • Extension Methods, geriye değer döndürebilir.
public static class IntExtensions
{
    // Geriye değer döndüren extension method tanımı
    public static bool IsEven(this int number)
    {
        return number % 2 == 0;
    }
}

Extension Methods ve Performance

  • Extension Methods, performans açısından dikkatli kullanılmalıdır. Çünkü her çağrıldığında yeni bir nesne oluşturulur ve bu potansiyel olarak performans sorunlarına yol açabilir.
// Dikkat: Her çağrıldığında yeni bir StringBuilder örneği oluşturulur!
string result = "Hello".CustomExtensionMethod();

Sonuç

Extension Methods, C# dilinde mevcut sınıflara veya türlere yeni metotlar eklemek için güçlü bir araçtır. Bu özellik, özellikle framework sınıfları üzerinde değişiklik yapmadan genişletmeler yapmanıza olanak tanır. Ancak dikkatli kullanılmalıdır çünkü yanlış kullanım performans sorunlarına yol açabilir.

LINQ Nedir?

LINQ, C# diline entegre edilmiş bir sorgu dilidir. Bu dil, veri koleksiyonları üzerinde sorgular oluşturmayı, verileri filtrelemeyi, sıralamayı ve dönüştürmeyi sağlar. LINQ sayesinde veritabanlarına, XML dosyalarına, koleksiyonlara ve diğer veri kaynaklarına yönelik sorgular daha kolay ve okunabilir hale gelir.

LINQ Query Syntax vs. Method Syntax

LINQ, iki temel sözdizim sunar: Sorgu Sözdizimi (Query Syntax) ve Metot Sözdizimi (Method Syntax).

Query Syntax

var result = from student in students
             where student.Age > 18
             orderby student.LastName
             select student;

Method Syntax

var result = students
    .Where(student => student.Age > 18)
    .OrderBy(student => student.LastName);

LINQ Sorgu Operatörleri

  1. From:
    • Bir veya daha fazla kaynaktan veri alır.
  2. Where:
    • Belirli bir koşulu sağlayan öğeleri filtreler.
  3. OrderBy ve OrderByDescending:
    • Öğeleri belirli bir özelliğe göre sıralar.
  4. Select:
    • Belirli özellikleri seçer ve yeni bir veri koleksiyonu oluşturur.
  5. GroupBy:
    • Öğeleri belirli bir özelliğe göre gruplar.
  6. Join:
    • İki koleksiyon arasında birleştirme yapar.
  7. Skip ve Take:
    • Belirli bir sayıda öğeyi atlar (Skip) veya belirli bir sayıda öğeyi alır (Take).

LINQ ve Lambda Expressions

LINQ sorguları, genellikle Lambda Expressions ile birleştirilir. Lambda Expressions, sorguların içinde koşullar, projeksiyonlar ve diğer ifadeler için kullanılır.

var result = students
    .Where(student => student.Age > 18)
    .OrderBy(student => student.LastName)
    .Select(student => new { FullName = $"{student.FirstName} {student.LastName}", student.Age });

LINQ ve Veri Tipleri

LINQ, farklı veri tipleri üzerinde çalışabilir. Bunlar arasında:

  • LINQ to Objects: Nesne koleksiyonları üzerinde çalışır.
  • LINQ to SQL: SQL veritabanları üzerinde çalışır.
  • LINQ to XML: XML verileri üzerinde çalışır.
  • LINQ to Entities: Entity Framework ile çalışır.

LINQ ve Deferred Execution

LINQ sorguları genellikle “Deferred Execution” (Erteleme Yürütme) prensibini takip eder. Bu, bir LINQ sorgusunun, sonuçlarına ilk kez erişildiğinde gerçekleştirilmesi anlamına gelir. Bu, performansı artırabilir çünkü sorgu sonuçlarına ihtiyaç duyulana kadar hesaplanmaz.

LINQ ve Immediate Execution

Bazı durumlarda, LINQ sorgusunun hemen çalıştırılmasını isteyebilirsiniz. Bu durumda, ToList, ToArray, ToDictionary gibi metotlar kullanılır.

var result = students
    .Where(student => student.Age > 18)
    .OrderBy(student => student.LastName)
    .ToList(); // Hemen çalıştırma

LINQ ve Anonymous Types

LINQ sorguları genellikle anonymous types ile çalışır. Bu, sorgunun sonucunda özel bir veri tipi oluşturmadan doğrudan veriye erişmeyi sağlar.

var result = from student in students
             where student.Age > 18
             select new { student.FirstName, student.LastName };

LINQ ve Null Kontrolü

LINQ sorgularında null kontrollerine dikkat edilmelidir. Özellikle, veritabanı sorgularında null değerlere karşı güvenli bir şekilde işlem yapmak önemlidir.

var result = students
    .Where(student => student != null && student.Age > 18)
    .OrderBy(student => student?.LastName)
    .Select(student => new { FullName = $"{student?.FirstName} {student?.LastName}", student?.Age });

LINQ ve GroupJoin

GroupJoin, iki koleksiyon arasında birleştirme yaparken bir gruplama yapılmasını sağlar.

var result = departments
    .GroupJoin(employees, department => department.Id, employee => employee.DepartmentId, (department, employeeGroup) =>
        new
        {
            DepartmentName = department.Name,
            Employees = employeeGroup.Select(employee => $"{employee.FirstName} {employee.LastName}")
        });

LINQ ve Query Syntax’in Altında Çalışma

Query Syntax, aslında arka planda Method Syntax’e çevrilen bir şeker sözdizimidir. Yani, her iki sözdizimi de aynı işlevi yerine getirir.

LINQ ve Entity Framework

LINQ, Entity Framework ile entegre bir şekilde çalışır ve veritabanı sorgularını nesne sorgularına dönüştürerek veritabanı işlemlerini kolaylaştırır.

var result = dbContext.Customers
    .Where(customer => customer.Orders.Any(order => order.TotalAmount > 1000))
    .OrderBy(customer => customer.LastName)
    .ToList();

LINQ ve Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar

  • Null kontrolüne dikkat edilmelidir.
  • Deferred Execution prensibini anlamak önemlidir.
  • LINQ sorguları genellikle lambda ifadeleri ile birleştirilir.

Sonuç

LINQ (Language-Integrated Query), C# dilini daha güçlü ve okunabilir hale getiren bir özelliktir. Veritabanı sorgularını, XML işlemlerini ve diğer veri manipülasyonlarını kolaylaştırır. LINQ, geniş bir veri yelpazesinde çalışabilir ve C# geliştiricilerine daha etkili ve hızlı kod yazma imkanı sunar.

Nullable Types Nedir?

Nullable Types, normalde null alamayan değer tiplerine (int, double, bool, vb.) null değeri atamayı sağlayan bir dil özelliğidir. Bu, özellikle veritabanlarından gelen verilerle çalışırken veya bir değerin eksik olabileceği senaryolarda kullanışlıdır.

Nullable Types Sözdizimi

// Nullable bir integer tanımı
int? nullableInt = null;

// Nullable bir boolean tanımı
bool? nullableBool = true;

// Nullable bir double tanımı
double? nullableDouble = 3.14;

Nullable Types ve Value Types

  • Nullable Types, değer tipleriyle uyumludur. Yani, int?, double?, bool? gibi nullable versiyonları mevcut değer tipleriyle aynı işlevi görür.
int? nullableInt = null;
int regularInt = 42;

// Nullable bir değeri, normal bir değere atanabilir
regularInt = nullableInt ?? 0; // Eğer nullableInt null ise, 0 olarak atanır

Nullable Types ve Null Coalescing Operator

  • Null coalescing operator (??), nullable bir değeri kontrol eder ve değer null ise belirli bir varsayılan değeri atar.
int? nullableInt = null;
int result = nullableInt ?? 0; // Eğer nullableInt null ise, 0 olarak atanır

Nullable Types ve HasValue Property

  • HasValue özelliği, nullable bir değerin null olup olmadığını kontrol eder.
int? nullableInt = null;

if (nullableInt.HasValue)
{
    Console.WriteLine($"Value: {nullableInt.Value}");
}
else
{
    Console.WriteLine("Value is null");
}

Nullable Types ve GetValueOrDefault Method

  • GetValueOrDefault metodu, nullable bir değerin değerini alır, ancak eğer null ise varsayılan bir değer döndürür.
int? nullableInt = null;
int result = nullableInt.GetValueOrDefault(-1); // Eğer nullableInt null ise, -1 olarak atanır

Nullable Types ve Null Conditional Operator

  • Null conditional operator (?.), bir nesnenin veya değerin null olup olmadığını kontrol eder ve null ise bir hata almaz.
int? nullableInt = null;
string result = nullableInt?.ToString(); // Eğer nullableInt null ise, result null olur, hata almaz

Nullable Types ve LINQ

  • LINQ sorgularında nullable tiplerle çalışırken dikkatli olunmalıdır. Null değere sahip nesnelerle çalışılıyorsa, null kontrolü yapılmalıdır.
List<int?> numbers = new List<int?> { 1, 2, null, 4, 5 };

var result = numbers
    .Where(num => num.HasValue && num.Value > 2)
    .Select(num => num.GetValueOrDefault())
    .ToList();

Nullable Types ve Value Pattern Matching

  • C# 9 ve sonraki sürümlerde gelen Value Pattern Matching, nullable tiplerle çalışmayı daha kolay ve okunabilir hale getirir.
int? nullableInt = 42;

string message = nullableInt switch
{
    null => "Value is null",
    0 => "Value is zero",
    var value when value > 0 => "Value is positive",
    _ => "Value is negative"
};

Nullable Types ve Database Integration

  • Nullable Types, özellikle veritabanı entegrasyonu sırasında kullanışlıdır. Veritabanından gelen bir alan null olabilir ve bu durumu nullable bir tiple temsil etmek doğru bir yaklaşımdır.
// Veritabanından gelen bir alanı temsil eden nullable bir property
public int? Age { get; set; }

Nullable Types ve Entity Framework

  • Entity Framework gibi ORM (Object-Relational Mapping) araçları, veritabanından gelen nullable alanları doğrudan nullable tiplere eşleştirir.
var result = dbContext.Users
    .Where(user => user.Birthdate.HasValue)
    .ToList();

Nullable Types ve Performance

  • Nullable Types, performans açısından dikkatli kullanılmalıdır. Çünkü her nullable tip, ek bir bellek alanını işgal eder.
// Bellek kullanımını artırabilir
int? nullableInt = null;

Nullable Types ve Code Readability

  • Nullable Types, kodun daha anlaşılır ve okunabilir olmasına katkı sağlar. Bir değerin bilinçli olarak null olabileceğini belirtmek, kodun doğru anlaşılmasına yardımcı olur.
// Bu property'nin bilinçli olarak null olabileceğini belirtmek
public int? NullableProperty { get; set; }

Nullable Types ve Code Safety

  • Nullable Types, kod güvenliğini artırabilir. Değer tipleri normalde null alamaz, ancak nullable tipler bu kısıtlamayı gevşetir. Bu durum, bir değerin null olup olmadığını kontrol etmek ve hata durumlarına karşı önlem almak adına kod güvenliğine katkı sağlar.
// Nullable bir property'nin null olma durumunu kontrol etme
if (nullableInt.HasValue)
{
    // Güvenli bir şekilde nullableInt.Value kullanabilirsiniz
    int result = nullableInt.Value * 2;
}

Sonuç

Nullable Types, C# dilinde değer tiplerine null değeri atama yeteneği kazandıran ve özellikle veritabanı entegrasyonu gibi senaryolarda kullanışlı olan bir dil özelliğidir. Bu özellik, kodun okunabilirliğini artırır, kod güvenliğini artırır ve belirli senaryolarda daha esnek bir programlama yaklaşımı sunar.

Dynamic Nedir?

Dynamic, C# dilinde bir türdür. Ancak, derleme zamanında türü belirlenmez; bunun yerine, çalışma zamanında belirlenir. Bu, C# dilinde normalde statik olarak tür belirlenen bir dil özelliği ile çalışmak yerine, dinamik olarak tür belirleme ihtiyacı olan durumlar için kullanışlıdır.

Dynamic Kullanımı

dynamic dynamicVariable = 42;
Console.WriteLine(dynamicVariable); // Çalışma zamanında tür belirlenir

dynamicVariable = "Hello, Dynamic!";
Console.WriteLine(dynamicVariable); // Yeni tür, çalışma zamanında belirlenir

Dynamic ve Reflection Arasındaki Fark

  • Dynamic, çalışma zamanında tür belirleme yeteneği sağlar, ancak Reflection’dan farklıdır. Dynamic, daha esnek ve okunabilir bir sözdizim sunar.

Dynamic ve Implicit Typing (var) Arasındaki Fark

  • var, derleme zamanında türünü belirler, ancak dynamic çalışma zamanında belirler. var ve dynamic arasındaki fark, özellikle tür bilgisinin ne zaman alındığına bağlıdır.

Dynamic ve Late Binding

  • Dynamic, “Late Binding” (Geç Bağlama) olarak bilinen bir yaklaşımı benimser. Bu, çalışma zamanında tür bilgisinin alındığı ve bağlama işleminin gerçekleştirildiği bir yöntemdir.

Dynamic ve Anonymous Types

  • Dynamic ile çalışırken, özellikle veritabanı sorguları veya diğer senaryolarda, dönüş türleri bilinmeyen veya runtime’da değişebilen durumlarla karşılaşılabilir. Dynamic, bu tür senaryolarda kullanışlı olabilir.
// Veritabanından gelen bir sonucu temsil eden dynamic
dynamic result = GetFromDatabase();
Console.WriteLine(result.Name);
Console.WriteLine(result.Age);

Dynamic ve COM Interop

  • Dynamic, COM (Component Object Model) ile etkileşimde bulunurken yaygın olarak kullanılır. COM nesneleri, çalışma zamanında dinamik olarak tür belirlenebilir.
dynamic comObject = GetComObject();
comObject.Method(); // Çalışma zamanında tür belirlenir

Dynamic ve ExpandoObject

  • ExpandoObject, dynamic ile birleştirilerek nesnelere dinamik olarak özellik eklemek veya kaldırmak için kullanılır.
dynamic expando = new ExpandoObject();
expando.Name = "John";
expando.Age = 30;
Console.WriteLine(expando.Name);

Dynamic ve DynamicObject

  • DynamicObject sınıfını miras alarak, dynamic nesnelerde özel davranışlar tanımlanabilir.
public class CustomDynamic : DynamicObject
{
    private Dictionary<string, object> properties = new Dictionary<string, object>();

    public override bool TryGetMember(GetMemberBinder binder, out object result)
    {
        return properties.TryGetValue(binder.Name, out result);
    }

    public override bool TrySetMember(SetMemberBinder binder, object value)
    {
        properties[binder.Name] = value;
        return true;
    }
}

dynamic customDynamic = new CustomDynamic();
customDynamic.Name = "Alice";
Console.WriteLine(customDynamic.Name);

Dynamic ve Type Conversion

  • Dynamic, çalışma zamanında tür dönüşümlerine izin verir.
dynamic dynamicNumber = 42;
int intNumber = dynamicNumber; // Çalışma zamanında tür dönüşümü

Dynamic ve Performance

  • Dynamic, performans açısından dikkatli kullanılmalıdır çünkü tür bilgisini çalışma zamanında belirleme maliyeti vardır.

Dynamic ve Code Readability

  • Dynamic, bazen kodun daha okunabilir ve esnek olmasını sağlar, ancak yanlış kullanıldığında karmaşıklığa yol açabilir.
dynamic result = GetResult();
Console.WriteLine(result.Property); // Bu noktada Property'nin türü hakkında bilgi yok

Dynamic ve Code Safety

  • Dynamic, kod güvenliğini azaltabilir çünkü tür bilgisi derleme zamanında değil, çalışma zamanında belirlendiği için hatalar çalışma zamanında ortaya çıkabilir.
dynamic dynamicVariable = 42;
string result = dynamicVariable.Method(); // Çalışma zamanında hata alınabilir

Dynamic ve Nullable Types

  • Dynamic, nullable tiplerle birlikte kullanılabilir.
dynamic dynamicNullable = null;
int? nullableInt = dynamicNullable;

Dynamic ve LINQ

  • Dynamic, LINQ sorgularında kullanılabilecek bir türdür. Ancak, statik olarak tür belirlenmiş alternatifleri tercih etmek genellikle daha iyidir.
var dynamicQuery = dbContext.Customers
    .Where(customer => customer.Name.StartsWith("A"))
    .Select(customer => new { customer.Id, customer.Name });

Dynamic ve Unit Testing

  • Dynamic, birim testlerde kullanılabilir ancak yine de statik olarak tür belirlenmiş birim testlerin tercih edilmesi önerilir.
dynamic result = GetResult();
Assert.IsNotNull(result);

Sonuç

Dynamic, C# dilinde tür bilgisini çalışma zamanında belirleme yeteneği sunan bir özelliktir. Özellikle belirli durumlarda, örneğin COM Interop veya veritabanı entegrasyonu sırasında, dynamic kullanımı avantajlı olabilir. Ancak, yanlış kullanıldığında kod karmaşıklığına ve güvenlik sorunlarına yol açabilir. Bu nedenle, dynamic kullanımı ihtiyatlı bir şekilde yapılmalı ve kodun okunabilirliği ile performans etkisi dikkate alınmalıdır.

Exception Nedir?

Exception (İstisna), bir uygulama çalıştığında ortaya çıkan beklenmeyen durumları temsil eden bir nesnedir. Bu durumlar, programın normal akışını kesintiye uğratan ve genellikle hataları belirten durumlardır.

Exception Handling (Hata Yönetimi) Neden Önemlidir?

  • Uygulama Güvenilirliği: Hata yönetimi, uygulamanın beklenmeyen durumlarla başa çıkabilmesini sağlar, bu da uygulamanın daha güvenilir olmasını sağlar.
  • Hata Ayıklama (Debugging): Hata yönetimi, geliştiricilere hata ayıklama sürecinde yardımcı olur. Hangi hata nedeniyle ve nerede bir sorun olduğunu belirlemek daha kolaydır.
  • Kod Okunabilirliği: Hata yönetimi, kodun daha okunabilir olmasına yardımcı olabilir. Olası hataların ele alınması, kodun anlaşılabilirliğini artırabilir.

Try-Catch Blokları

try
{
    // Hata olasılığı bulunan kod bloğu
}
catch (Exception ex)
{
    // Hata oluştuğunda çalışacak kod bloğu
    Console.WriteLine($"Hata Mesajı: {ex.Message}");
}
finally
{
    // Her durumda çalışacak kod bloğu (isteğe bağlı)
}

Catch Blokları ve Filtreleme

try
{
    // Hata olasılığı bulunan kod bloğu
}
catch (DivideByZeroException ex) // Belirli bir hata türü için
{
    Console.WriteLine($"Bölme Hatası: {ex.Message}");
}
catch (InvalidOperationException ex) // Başka bir hata türü için
{
    Console.WriteLine($"Geçersiz İşlem Hatası: {ex.Message}");
}
catch (Exception ex) // Genel hata durumu için
{
    Console.WriteLine($"Bir hata oluştu: {ex.Message}");
}

Finally Bloğu

  • finally bloğu, try-catch bloklarının sonunda yer alır ve her durumda çalışacak kodları içerir.
try
{
    // Hata olasılığı bulunan kod bloğu
}
catch (Exception ex)
{
    // Hata oluştuğunda çalışacak kod bloğu
    Console.WriteLine($"Hata Mesajı: {ex.Message}");
}
finally
{
    // Her durumda çalışacak kod bloğu
    Console.WriteLine("Finally bloğu çalıştı");
}

Throw Anahtar Kelimesi

  • throw anahtar kelimesi, belirli bir hata durumunu kodun içinde oluşturmak için kullanılır.
int age = -1;

try
{
    if (age < 0)
    {
        throw new ArgumentException("Yaş negatif olamaz.");
    }
}
catch (ArgumentException ex)
{
    Console.WriteLine($"Hata: {ex.Message}");
}

Custom Exception Oluşturma

public class CustomException : Exception
{
    public CustomException(string message) : base(message)
    {
    }
}

try
{
    throw new CustomException("Bu özel bir hata.");
}
catch (CustomException ex)
{
    Console.WriteLine($"Özel Hata: {ex.Message}");
}

Exception Properties (Özellikleri)

  • Exception nesneleri bir dizi özellik içerir: Message, StackTrace, InnerException, Source, HelpLink vb.
try
{
    // Hata olasılığı bulunan kod bloğu
}
catch (Exception ex)
{
    // Hata oluştuğunda çalışacak kod bloğu
    Console.WriteLine($"Hata Mesajı: {ex.Message}");
    Console.WriteLine($"StackTrace: {ex.StackTrace}");
    Console.WriteLine($"InnerException: {ex.InnerException}");
    Console.WriteLine($"Source: {ex.Source}");
    Console.WriteLine($"HelpLink: {ex.HelpLink}");
}

Exception Handling ve Logging

  • Hata yönetimi sırasında, hata bilgilerini bir log dosyasına yazmak veya başka bir kayıt mekanizması kullanmak faydalı olabilir.
try
{
    // Hata olasılığı bulunan kod bloğu
}
catch (Exception ex)
{
    // Hata oluştuğunda çalışacak kod bloğu
    LogError(ex);
}

Exception Handling ve Nested Exception

  • Hata yönetimi sırasında, iç içe geçmiş (nested) exception’larla karşılaşabilirsiniz. InnerException özelliği ile bu iç içe geçmiş hatalara erişebilirsiniz.
try
{
    try
    {
        throw new InvalidOperationException("Inner Exception");
    }
    catch (Exception innerEx)
    {
        throw new CustomException("Outer Exception", innerEx);
    }
}
catch (CustomException ex)
{
    Console.WriteLine($"Outer Exception: {ex.Message}");
    Console.WriteLine($"Inner Exception: {ex.InnerException.Message}");
}

Exception Handling ve Global Error Handling

  • Uygulamanın genelindeki hataları ele almak için global bir hata yönetimi mekanizması kullanılabilir.
static void Main(string[] args)
{
    AppDomain.CurrentDomain.UnhandledException += GlobalExceptionHandler;
    // Uygulama kodları
}

static void GlobalExceptionHandler(object sender, UnhandledExceptionEventArgs e)
{
    Exception ex = (Exception)e.ExceptionObject;
    Console.WriteLine($"Global Exception Handler: {ex.Message}");
}

Exception Handling ve Design Best Practices

  1. Özel Hata Türleri Kullanın: Uygulamanızın mantığına özgü hata türleri oluşturarak, hataları daha iyi anlamanıza ve yönetmenize yardımcı olabilirsiniz.
  2. Hata Bilgilerini Loglayın: Hata bilgilerini bir log dosyasına yazmak, hataları takip etmek ve sorunları hızlıca çözmek için önemlidir.
  3. Try-Catch Bloklarını Uygun Yerlerde Kullanın: Try-catch bloklarını sadece gerçekten gerektiği yerlerde kullanmalısınız. Her yerde kullanmak, kodunuzu karmaşık ve okunması zor hale getirebilir.
  4. Global Error Handling: Uygulamanın genelindeki hataları ele almak için global bir error handling mekanizması kurun.
  5. Nested Exception Kullanımı: İç içe geçmiş exception’ları doğru bir şekilde ele alın ve kaynakları gösteren hata raporları oluşturun.

Sonuç

Exception Handling (Hata Yönetimi), bir uygulamanın beklenmeyen durumlarla nasıl başa çıkması gerektiğini kontrol etme yeteneğini sağlar. Doğru bir hata yönetimi stratejisi, uygulamanızın daha güvenilir, bakımı kolay ve hata durumlarında daha hızlı tepki verebilmesini sağlar. Bu nedenle, hata yönetimini doğru bir şekilde anlamak ve uygulamak önemlidir.

Asenkron Programlama Nedir?

Asenkron programlama, bir uygulamanın tek bir iş parçacığı üzerinde çalışırken, uzun süreli işlemleri veya giri/çıkış (I/O) operasyonlarını yönetmek için kullanılan bir programlama yaklaşımıdır. Bu, işlemlerin tamamlanmasını beklerken diğer işlemlerin devam etmesine izin verir.

Async ve Await Nedir?

  • Async: Bir metodu asenkron hale getirmek için kullanılan bir anahtar kelimedir. Bir metot async olarak işaretlendiğinde, bu metot asenkron olarak çalışabilir hale gelir.
  • Await: Bir asenkron metot içinde kullanılan bir anahtar kelimedir. Await, bir asenkron işlemin tamamlanmasını bekler ve bu işlem tamamlandığında geri dönüş değerini alır.

Asenkron Metot İmzası

private async Task<int> ExampleAsyncMethod()
{
    // Asekron işlemler burada gerçekleştirilir
    return 42;
}

Asenkron Metot Çağrısı

private async void CallAsyncMethod()
{
    int result = await ExampleAsyncMethod();
    Console.WriteLine(result);
}

Task ve Task<T> Türleri

  • Task: Asenkron bir işlemi temsil eden bir türdür.
  • Task<T>: Asenkron bir işlemi temsil eden ve bir değer döndüren bir türdür.

Task.Run Metodu

  • Task.Run metodu, bir iş parçacığında asenkron bir görevi başlatmak için kullanılır.
private async Task<int> ExampleAsyncMethod()
{
    return await Task.Run(() =>
    {
        // İşlemler burada gerçekleştirilir
        return 42;
    });
}

ConfigureAwait Metodu

  • ConfigureAwait metodu, bir asenkron metodu belirli bir SynchronizationContext üzerinde devam ettirmek veya devam ettirmemek için kullanılır.
private async Task<int> ExampleAsyncMethod()
{
    return await SomeAsyncOperation().ConfigureAwait(false);
}

Parallel.ForEach ve Asenkron İşlemler

  • Parallel.ForEach ve asenkron işlemleri birleştirirken dikkatli olunmalıdır, çünkü asenkron işlemler genellikle farklı bir iş parçacığında çalışır ve UI iş parçacığına erişimde sorunlara neden olabilir.
Parallel.ForEach(items, async item =>
{
    await ProcessItemAsync(item);
});

TaskCompletionSource

  • TaskCompletionSource, bir Task nesnesini manuel olarak tamamlamak veya başarısızlığa uğratmak için kullanılır. Özellikle asenkron olmayan kodları asenkron bir metot içinde kullanırken faydalı olabilir.
private Task<int> ExampleAsyncMethod()
{
    TaskCompletionSource<int> tcs = new TaskCompletionSource<int>();

    // İşlemler burada gerçekleştirilir
    tcs.SetResult(42);

    return tcs.Task;
}

CancellationTokenSource

  • CancellationTokenSource, bir işlemi iptal etmek için kullanılır. Asenkron işlemler sırasında kullanıcı tarafından iptal edilebilir.
private async Task<int> ExampleAsyncMethod(CancellationToken cancellationToken)
{
    await Task.Delay(5000, cancellationToken); // İptal edilebilir gecikme
    return 42;
}

Asenkron ve Senkron Karışımı

  • Aşağıdaki örnekte, asenkron bir metot içinde senkron bir kütüphane çağrısı yapılır.
private async Task<int> MixedExampleAsyncMethod()
{
    int result = SynchronousLibrary.Compute();
    return await Task.FromResult(result);
}

Task.WaitAll ve Task.WhenAll

  • Task.WaitAll metodu, bir dizi görevin tamamlanmasını bekler.
Task[] tasks = { Task1(), Task2(), Task3() };
Task.WaitAll(tasks);

Task.WhenAll metodu, bir dizi görevin tamamlanmasını bekler ve tamamlandığında bir sonuç döndürür.

var results = await Task.WhenAll(Task1(), Task2(), Task3());

Async Main Metodu (C# 7.1 ve Üzeri)

  • C# 7.1 ve üzeri sürümlerde, Main metodu da async olarak işaretlenebilir.
class Program
{
    static async Task Main(string[] args)
    {
        await DoAsyncWork();
    }

    static async Task DoAsyncWork()
    {
        // Asenkron işlemler burada gerçekleştirilir
    }
}

Async ve Await İle İlgili Hatalar

  • Asenkron metotlar içindeki hatalar doğru bir şekilde ele alınmalıdır. try-catch blokları ile hatalar yönetilmelidir.
private async Task<int> ExampleAsyncMethod()
{
    try
    {
        // Asenkron işlemler burada gerçekleştirilir
        return 42;
    }
    catch (Exception ex)
    {
        Console.WriteLine($"Hata: {ex.Message}");
        return -1;
    }
}

Asenkron Programlamanın Avantajları

  1. Daha İyi Performans: Uzun süreli işlemler asenkron olarak çalıştırıldığında, uygulama daha hızlı ve daha verimli hale gelir.
  2. Daha İyi Duyarlılık: UI iş parçacığı ile asenkron olarak çalışmak, kullanıcı arayüzünün daha duyarlı olmasını sağlar.
  3. İş Parçacığı Verimliliği: Asenkron programlama, iş parçacığı kullanımını optimize eder ve iş parçacığına ağırlık vermeden çoklu işlemleri yönetir.
  4. Paralel İşlemler: Asenkron programlama, paralel olarak çalışabilen ve kaynakları daha etkili kullanan kod yazmayı sağlar.
  5. İptal ve Hata Yönetimi: Asenkron işlemler, iptal edilebilir ve hata yönetimi ile daha iyi başa çıkabilir.

Asenkron Programlamanın Zorlukları

  1. Debugging Zorlukları: Asenkron kodlar, senkron kodlara göre daha zor hata ayıklanabilir olabilir.
  2. Callback Cehennemi: Derinleşen asenkron kodlar, callback cehennemine (callback hell) neden olabilir ve kodu karmaşık hale getirebilir.
  3. Yarış Durumu ve Eş Zamanlılık: Paralel çalışan asenkron işlemler arasında veri paylaşımı, yarış durumlarına neden olabilir.
  4. Akış Kontrolü: Senkron kodlarda olduğu gibi lineer bir akış kontrolü olmayabilir ve bu, kodun anlaşılabilirliğini zorlaştırabilir.
  5. Overhead: Asenkron programlama, küçük ve hızlı işlemler için ek bir karmaşıklık ekleyebilir.

Sonuç

Async ve Await anahtar kelimeleri, C# dilinde asenkron programlamanın temelini oluşturur. Bu özellikler, uzun süreli işlemleri ve I/O yoğun operasyonları daha etkili bir şekilde yönetmemize olanak tanır. Ancak, doğru kullanılmadığında karmaşıklığa ve hata ayıklama zorluklarına neden olabilir. Doğru senaryolarda ve dikkatlice kullanıldığında, asenkron programlama performansı artırabilir ve daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlayabilir.

Ne zaman başarılı bir iş görseniz, birisi bir zamanlar mutlaka cesur bir karar almıştır.

Peter Ducker

Bir sonraki yazıda görüşmek dileğiyle!”

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


1 + 6 = ?